Yurtdışında Verilen Boşanma Kararı Türkiye’de Nasıl Geçerli Olur?

Yabancı ülkelerde alınan mahkeme kararlarının Türkiye'de uygulanabilmesi için Türk Mahkemeleri tarafından tanıma ve tenfiz kararı verilmesi gerekmektedir.

Ancak, Nüfus Hizmetleri Kanunu'na eklenen 27/A madde uyarınca, yurtdışında alınan boşanma kararlarının tanıma davası açılmaksızın Türkiye'de geçerli hale getirilmesine olanak tanınmıştır.

08.02.2018 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan yeni düzenleme ile boşanma kararının nüfus müdürlükleri tarafından tescil edilmesi mümkün hale gelmiştir.  Ancak, mahkeme kararının usulen kesinleşmiş olması ve Türk kamu düzenine aykırı olmaması şartlarına uyulmalıdır.

Boşanma, Evliliğin Butlanı, İptali Kararının Nüfus Kütüğüne Tescili Başvurusu Nasıl Yapılır?

Nüfus Hizmetleri Kanunu'nun 27/A maddesine göre, yurtdışında alınan boşanma kararının nüfus kütüğüne tescili başvurusu yurt dışında ise dış temsilciliklere, Türkiye'de ise taraflardan birinin yerleşim yerindeki nüfus müdürlüklerine yapılabilir.

Nüfus Kütüğüne Tescil Başvurusunu Kimler Yapabilir?

25.03.2020 tarihine kadar, Nüfus Hizmetleri Kanunu'nun 27/A maddesine göre, eşlerin birlikte başvurması gerekmekteydi. Ancak, 25.03.2020 tarihinde yapılan değişiklikle, taraflardan birinin Türk vatandaşı olması durumunda diğer taraf veya vekili tek başına başvuruda bulunabilir. Ayrıca, vekiller aracılığıyla da başvuru yapmak mümkündür.

Nüfus Kütüğüne Tescil Başvurusunun Reddedilmesi Mümkün müdür?

Tescil başvurusunun kabul edilmesi durumunda, yabancı mahkeme kararı Türkiye'de de geçerlilik kazanır.

Ancak tescil başvurunun reddedilmesi durumları da söz konusu olabilir. Örneğin, Türkiye'de hâlen görülmekte olan veya reddedilmiş bir dava bulunuyorsa başvuru reddedilebilir. Ayrıca, Türk kamu düzenine aykırı olan kararlar da reddedilebilir.

Nafaka, Velayet Gibi Hususlara İlişkin Kararlar İçin Türk Mahkemelerine Başvuru Şartı Var Mıdır?

Nüfus Hizmetleri Kanunu'nun 23/A maddesi sayesinde, yabancı mahkeme kararları Türk mahkemelerinde tenfiz davası açılmaksızın nüfus kütüklerine tescil edilebilir.

Ancak, nafaka ve velayet gibi hususları içeren kararlar için ayrıca Türk mahkemelerinde dava açılması gerekmektedir.